Alumneportræt: Jacob Bundsgaard
Vidste du, at Jacob Bundgaard er student fra Aarhus Katedralskole? Vi har talt med den tidligere Katten-elev, og nuværende borgmester i Aarhus Kommune, om hans tid på skolen – om at lade sig påvirke af de mennesker man omgiver sig med, at sætte pris på frihed til faglig bredde, og de venner fra skolen han stadig har i dag. Læs også med når Jacob afsluttende giver skolens nuværende elever et godt råd, og en opfordring til at hjælpe hinanden gennem en svær tid, med på vejen ...
Hvad er dit navn, din alder, og hvornår dimitterede du fra skolen?
Mit navn er Jacob Bundsgaard, jeg er 44 år og dimitterede fra Aarhus Katedralskole i 1996. Jeg var matematisk student og kan desværre ikke engang huske hvilken klasse, jeg gik i!
Hvad husker du særligt fra din tid på Aarhus Katedralskole?
Jeg kan levende erindre mig mine tre år på skolen. Jeg husker tilbage på nogle fantastisk år med en enorm frihed til at fordybe sig i så mange forskellige ting. Jeg tænker også på nogle venskaber for livet, der blev skabt dengang og som jeg stadig har i dag! Og så selvfølgelig et fagligt fundament som har været uundværligt i min videre færd i livet.
Hvad har du beskæftiget dig med, siden du blev student på Aarhus Katedralskole, og hvad laver du i dag?
Uha - jeg har lavet alt fra at arbejde på et træværksted, som postbud, som bartender og tjener. Jeg har arbejdet i reparationsafdelingen i en IT-virksomhed, været på en skole for børn og unge med autisme og var i en kort overgang også i et konsulenthus – så jeg har virkelig været ude omkring en masse miljøer og mennesker, der nok alle sammen har bidraget med hver deres lille del af at pege mig mod den sti, jeg befinder mig på i dag.
Det var faktisk først i begyndelsen af min universitetsuddannelse, jeg blev engageret i ungdomspolitik og DSU. Efter jeg blev færdiguddannet cand.scient.pol på universitetet, har jeg været børn- og ungerådmand, kulturrådmand og sidder i dag som borgmester i Aarhus Kommune.
Hvilken indflydelse har dine tre år på Aarhus Katedralskole haft på dine efterfølgende valg i din karriere?
Det er svært at sætte en finger på det helt præcist, men min gymnasietid har haft en enorm betydning. De her helt særlige, få år man har på gymnasiet, er jo nogle utrolig formative år. Både i forhold til ens akademiske og intellektuelle retning, men også med hensyn til musik, film, stil og alt muligt andet – det hele blandes sammen i én stor pærevælling, og er med til at udvikle én som menneske.
Jeg var meget glad for historie og samfundsfag allerede dengang, hvilket selvfølgelig har haft en indflydelse på mine studievalg efterfølgende. Man kunne måske forestille sig, at jeg havde været engageret i nogle af skolens mange udvalg eller det aktive elevdemokrati, der hersker på skolen – men det var jeg faktisk ikke!
Hvad lærte du om dig selv i dine tre år på skolen, og har det givet dig nogle styrker efterfølgende?
Gymnasiet er en smeltedigel af mennesker og et møde med unge fra nær og fjern. Det lærte mig en masse om at omgås med mange forskellige mennesker og har helt sikkert givet mig nogle sociale og menneskelige kompetencer, jeg stadig trækker på i dag. De venner og klassekammerater jeg var omgivet af i min gymnasietid, har haft en stor indflydelse på mig – nogle af deres interesser, de ting og de steder de fordybede sig i, var en stor inspiration for mig.
Har du et eller flere gode råd, du gerne vil give med på vejen?
Den frihed til at kunne bruge sine kræfter på at dykke ned i en helt masse forskelligt fagligt stof - dén skal man omfavne! For nogen vil det være en af de sidste muligheder for at lade sig påvirke så bredt, af forskellige interesser, impulser og fagligheder. Men snævrer jo hele tiden tragten ind, og efter gymnasiet vælger man måske en uddannelse, der indsnævrer en yderligere. Nyd det brede – også det man måske synes virker mindst relevant, skal man stadig huske at sætte pris på.
Jeg misunder på ingen måder den situation, gymnasieeleverne sidder i lige nu, og jeg håber inderligt, at vi alle snart kan ånde lettet op ... Og der er lys for ende af tunnelen, selvom det kan synes lidt langt ude i horisonten.
Jeg håber, at I kan hjælpe hinanden med at komme ordenligt igennem en hård tid – man må stadig gerne gå en tur, snakke sammen, drikke en virtuel fredagsøl, samle op på de kammerater, der har brug for det. De der har overskuddet, tager forhåbentlig ansvaret på sig i en svær tid.
Her ses et billede af Jacobs besøg på skolen, i forbindelse med at Aarhus Katedralskole fik tildelt Det Grønne Flag for skolens aktive arbejde med en grøn og bæredygtig dagsorden.
Vi siger mange tak til Jacob for at dele sine minder om tiden på Aarhus Katedralskole med os.