Mathias Hammer: "Musikken var aldrig blevet min karriere uden mine gymnasieår"

Du kender ham måske fra ”Den Klassiske Musikquiz” eller ”Live fra højskolesangbogen”. For Mathias Hammer var årene på Katedralskolen afsættet til en karriere med musik, musik og musik.

 

Hvad er dit navn og alder, og hvornår dimitterede du fra skolen?

Mit navn er Mathias Hammer, jeg er 39 år gammel og dimitterede fra Aarhus Katedralskole i 2001. Jeg gik i 3.z og havde matematik og musik på A-niveau.

Hvad har du beskæftiget dig med, siden du blev student på Aarhus Katedralskole, og hvad laver du i dag?

Musik, musik og musik. Efter studentereksamen havde jeg et år på MGK på Aarhus Musikskole, inden jeg blev optaget på Det Jyske Musikkonservatorium som klassisk pianist. Her tog jeg både min kandidateksamen og min solistklasseoverbygning. I 2010 blev jeg ansat som radiovært i DR P2 og flyttede til København, som siden har været min hjemby.

Jeg har de seneste 12 år været formidler af den klassiske musik i radio og på TV, hvor jeg både er vært i daglige flow-programmer, præsenterer DR Symfoniorkestrets Torsdagskoncerter og har produceret en række programserier og podcasts såsom ”Hammer og Cilius”, ”Mesterværker” og ”Carl Nielsens symfonier ifølge Mathias Hammer”.

På TV har jeg været vært på en række musikprogrammer, blandt andet ”Live fra Højskolesangbogen”, ”På bølgelængde med Mathias Hammer” og ”DR2 Klassisk”, og så er jeg holdkaptajn i ”Den Klassiske Musikquiz”.

Fra 2017-2020 var jeg medlem af det udvalg, der skulle vælge sangene til den nye udgave af Højskolesangbogen. Den danske sangskat har altid fyldt meget i mit liv, og jeg holder meget af at holde sangforedrag.

Hvad husker du særligt fra din tid på Aarhus Katedralskole?

Jeg er født og opvokset i Skanderborg og valgte Katedralskolen på grund af musikken. Her kunne jeg tage studentereksamen samtidig med, at jeg gik på MGK og havde intensivt fokus på klaverundervisningen.

Jeg husker særligt det indledende kulturchok, jeg fik i Aarhus. Det var en stor by for en 15-årig skanderborgensisk 1.g’er – og jeg skulle stå forbandet tidligt op for at nå til 1. modul kl. 8.10. Men verden åbnede sig hurtigt for mig på Katedralskolen. Mødet med andre mennesker, der ligesom mig havde en nørdet passion, inspirerede mig. Der var højt til loftet, og alle blev accepteret og værdsat for deres særheder og personligheder. Katedralskolen var fuld af originaler, og jeg stortrivedes i miljøet. Mange af mine gymnasiekammerater er stadig mine nærmeste venner i dag.

Der var en kreativ og inkluderende stemning. Fest og ballade. Sjov og spas. Men der var først og fremmest en fornemmelse af kærlighed og tolerance, som gjorde mig veltilpas, og som hjalp mig videre i livet.

Derud over husker jeg nogle travle år med alt for mange afleveringer, en konstant nervøsitet for fraværsprocenten, dårlig samvittighed på lektiefronten, 12 timers musikundervisning om ugen, flere timers daglig klaverøvning og et uendeligt antal busture til og fra Skanderborg. Jeg kan blive helt forpustet, når jeg tænker tilbage på det.

Hvilken indflydelse har dine tre år på Aarhus Katedralskole haft på dine efterfølgende valg i din karriere?

Musikken er blevet min karriere. Det var utænkeligt uden mine gymnasieår. På min folkeskole var jeg omtrent den eneste, der spillede musik. På Katedralskolen blev jeg en del af et miljø med andre musikinteresserede. Det inspirerede mig og opildnede mig til at forfølge min drøm. Samtidig fik jeg den almene dannelse, som jeg bruger dagligt i min karriere som musikformidler.


Hvad lærte du om dig selv i dine tre år på skolen, og har det givet dig særlige styrker efterfølgende?

Jeg lærte at forfølge mine drømme, og at jeg kan nå mine mål, hvis jeg arbejder hårdt. Min gymnasietid var ekstremt intens med undervisning på både Katedralskolen og MGK, lektier og øvning. Samtidig insisterede jeg på at være en aktiv del af det sociale liv.

Alle døgnets timer var i spil for at få det hele til at hænge sammen. Men det lykkedes både at have en festlig tid, at få min studentereksamen og blive optaget på konservatoriet. Arbejdsomheden og viljen til at forene faglige ambitioner og sociale glæder har været vigtig for mig lige siden.

Har du et godt råd, du gerne vil give med på vejen til eleverne?

Husk at have det sjovt. Og husk, at du kan mere, end du tror. Som Benny Andersen skriver ”Rut med dit forråd af glæde”. Giv den gas med alt, hvad du brænder for. Fagligt og socialt. Skærmtiden på sofaen kan vente. Det kan venskaberne og din dannelse ikke.