Elevernes undervisningsmiljø
Den Nationale Trivselsmåling
Hvert år skal alle uddannelsesinstitutioner lave en systematisk måling af deres elevtrivsel. Den Nationale Trivselsmåling (tidligere kaldet Elevtrivselsundersøgelse (ETU)) blev gennemført i december 2024. Svarprocenten hos os var denne gang på 69%, hvilket er meget lavere end sædvanligt og skyldes en beklagelig fejl. Spørgerammen er obligatorisk og formuleret af Børne- og Undervisningsministeriet.
Resultaterne for Aarhus Katedralskole viser fremgang på tre ud af de fem hovedområder i målingen, hvor vi på langt de fleste parametre ligger over landsgennemsnittet (LG), og i en tid, hvor unges mangel på trivsel præger avisspalterne, er det en fornøjelse at erfare, at endnu flere af vores elever er glade for at gå i skole – stigning fra 4,0 til 4,2.
På ’Læringsmiljø’ scorer vi hele syv procentpoint over LG, og på ’Mobning, chikane mm’ scorer vi fire procentpoint over LG. Eleverne oplever i høj grad, at lærerne giver faglig hjælp, når de har brug for det. De kommer godt ud af det med deres klassekammerater og stemningen er præget af forståelse og respekt. Hele 97% indikerer, at de aldrig oplever fx digital mobning, hvilket også ligger over LG.
Elevernes besvarelser er blevet analyseret i Undervisningsmiljøudvalget, bestående af skolens arbejdsmiljørepræsentant, to elevrådsforpersoner samt repræsentanter fra ledelsen.
Se rapporten for målingen inkl. handlingsplaner for 2025 her
Undervisningsmiljøvurdering
Hvert 3. år skal alle uddannelser lave en undervisningsmiljøvurdering, som måler på elevernes opfattelse af det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Den seneste måling foretaget i december 2022 viser, at eleverne overordnet set ser positivt på begge dele. Over 90% mener, at skolen er ren, velholdt, indbydende og et godt sted at være. Mellem 75-85% mener, at skolen er godt indrettet til skolearbejde. Lidt færre indikerer, at skolen er indrettet på en måde, der lægger op til socialt samvær med skolekammeraterne.
Vi har ikke haft mulighed for at benchmarke disse resultater med andre skoler.
Se rapporten for vurderingen inkl. handlingsplaner for 2023-2025 her. Alle handlingsplaner er gennemført pr. 31/12-2023.