Aarhus Katedralskole indgår samarbejde med Videnscenter for Digital Teknologiforståelse

Aarhus Katedralskole er en af de fem grundskoler og seks gymnasier, der er indgået i et samarbejde med Videnscenter for Digital Teknologiforståelse om digital teknologiforståelse faglighed. 

 Læs mere om samarbejdet i nyheden fra Videnscenter for Digital Teknologiforståelse her: 

Skoler og gymnasier udvikler digital teknologiforståelses faglighed med videnscenter

Videnscenter for Digital Teknologiforståelse indleder samarbejde med fem grundskoler og seks gymnasier, så en samlet dansk tilgang til digital teknologiforståelse bliver udviklet ”i og med” praksis.

Digitale teknologier er en del af den verden, som vores børn og unge vokser op i. Derfor deler de deltagende grundskoler og ungdomsuddannelser også videnscentrets ambition om at danne og digitalt myndiggøre børn og unge til et demokratisk samfund, der i stadig større grad påvirkes af digitale teknologier. Centerleder, Ole Sejer Iversen, er glad for den store interesse, der har været for samarbejdet, da det er vigtigt for videnscentrets forsknings- og udviklingsarbejde.

”Vi mærker en stigende interesse for videnscentrets arbejde og ser frem til at udvikle fagligheden sammen med vores kompetente undervisere i folkeskolen og i ungdomsuddannelserne. Udvikling af teknologiforståelsesfagligheden kræver nemlig både input fra international forskning og fra den helt praksisnære undervisning for at lykkes” fortæller Ole Sejer Iversen.

En oplevelse, som Viceleder, Lars Bo Andersen, deler.

”Det er enormt positivt, at så mange skoler har udvist interesse for at bidrage til den videre udvikling af teknologiforståelsen. Lærerne og eleverne på vores udviklingsskoler udgør motoren i vores fagudvikling og vi håber meget, at vi i fremtiden kan tilknytte endnu flere skoler. Det viser også, at det er muligt at gøre lærernes viden og erfaringer til omdrejningspunkt i nationale fagbeskrivelser – selv når det kommer til nye fag og fagligheder som digital teknologiforståelse”.

Der har derfor også været en stor interesse fra alle samarbejdspartnerne om at komme i gang med samarbejdet ude på skolerne og gymnasier rundt om i landet. Her er en liste over deltagerne:

  

Deltagende grundskoler

Syvstjerneskolen, Furesø Kommune

Søndervangskolen, Favrskov Kommune

Ikast Østre Skole, Ikast-Brande Kommune

Usserød Skole, Hørsholm Kommune

Valhøj Skole, Rødovre Kommune

 

Deltagende gymnasier

Aarhus Katedralskole, Region Midt

Gefion Gymnasium, Region Hovedstaden

Rosborg Gymnasium & HF, Region Syd

Roskilde Katedralskole, Region Sjælland

Aarhus Tech, Region Midt

NEXT Vestskoven Gymnasium, Region Hovedstaden

 

Samarbejdsaktiviteter

I samarbejdet mødes forskere, IT-didaktiske konsulenter, lærere og elever om bl.a. at udvikle undervisningsforløb og teknologi. I det fælles forskning- og udviklingsarbejde opnås der erfaringer med, hvordan teknologiforståelse kan være en del af bl.a. dansk- og matematikfaget samt hvordan det kan være motiverende for alle elever.

Derudover er der fokus på, hvordan teknologiforståelse kan integreres mere og bedre i fagene. På den måde kan eleverne opnå forudsætninger til at agere som kompetente og kritiske samfundsborgere i et demokrati, hvor de dagligt skal navigere i væld af informationer.

Flere af de deltagende grundskoler og gymnasier har allerede nogle erfaringer med at arbejde med teknologiforståelse, men der er stadigvæk et stort ønske om at blive endnu bedre til at støtte elevernes teknologiske handlekompetencer og digitale myndiggørelse, fordi det opleves, som en stor del af deres nutid og fremtid.

Samarbejdet er lige påbegyndt, og i efteråret deltager både håndværk og design-, dansk-, matematik- og informatiklærere i samarbejdet.  

Nogle dansklærere og deres elever skal f.eks. hjælpe med at udvikle og afprøve et forløb om store sprogmodeller, som blandt andet ChatGPT er et eksempel på. Eleverne skal træne en computermodel ved at karakterisere argumenter for og imod brugen af sociale medier, og efterfølgende undersøge og diskutere modellens nøjagtighed og bias.  

En gruppe andre dansklærere skal sammen med deres elever i grundskolen og på gymnasiet arbejde kreativt og kritisk med kodning, dataforståelse og datamodeller i dansk. Eleverne skal bl.a. undersøge, hvordan de er med til at producere data, bruge data og er med til at generere algoritmer – som de måske lader sig påvirke af? 

Og på to skoler skal eleverne arbejde med at forstå teknologien bag samtalerobotter som ChatGPT. De skal arbejde med at koble denne forståelse til at kunne vurdere konsekvenser ved anvendelsen af samtalerobotter og kunstig intelligens – både for den enkelte og for samfundet. Derfor arbejdes der med at se tekst som data og sandsynligheder, når der arbejdes på at fremskrive scenarier for disse teknologier indflydelse fremadrettet.

Informatiklærerne skal hjælpe med at afprøve og færdigudvikle et forløb om synliggørelse af de data som vi efterlader på nettet.  

Motivation og deltagelse undersøges i efteråret i samarbejde med lærere og elever fra mellemtrinnet, der skal arbejde med teknologiforståelse i håndværk og design. Fokus er på pædagogik, didaktik og de teknologier, der bliver sat i værk i undervisningen. Her afprøves muligheder for at tilgå bestemte læringsmål i teknologiforståelse gennem forskellige læringsveje og teknologier. Det kan være æstetiske eller problemløsende læreprocesser, octostudio eller microbit.

Videnscentret undersøger om aktiviteterne bidrager til elevernes digitale myndiggørelse og evne til kritisk at tage stilling til både eksisterende digitale teknologier og udviklingen af nye. Målet er også at inspirere og motivere lærerne til at inddrage aktiviteterne i deres egen og gymnasiets og skolens samlede undervisning. 

Følg med i videnscentrets arbejde og deltag i arrangementer

Med regeringens nye digitaliseringsstrategi for Danmark stilles der skarp på, at danske børn og unge skal opbygge digitale kompetencer og digital dannelse tidligt i livet for at få forståelse for den digitale virkelighed, som de vokser op i. Derfor er interessen for både arbejdet i og med Videnscentret for Digital Teknologiforståelse stor.

Vi ser det, som en opgave, vi skal løse i fællesskab. Derfor opfordrer vi alle til at følge med på videncentrets site: www.tekforstaa.dk, hvor nyheder og informationer om forsknings- og udviklingsarbejdet bliver formidlet og arrangementer bliver gjort tilgængeligt. Her er det også muligt at finde kontaktoplysninger på deltagerne i projektet.          

Videnscenterets organisering og deltagere 

Videnscentret er etableret i et ligeværdigt samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Konsortiet er landsdækkende og består af 8 partnere: De seks professionshøjskoler, Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole er værtsorganisationer på vegne af deres respektive sektorer og varetager henholdsvis forankring af digital teknologiforståelse på de gymnasiale og videregående uddannelser, og grundskole og læreruddannelse.

Centret er støttet med 50 mio. kr. af Lundbeckfonden, Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden i en programperiode 2023 – 2028.

Tekst og foto: Videnscenter for Digital Teknologiforståelse

Teknologiforståelse i skoleklasse