Tilbage i skolegården

Endelig kan Katedralskolen fyldes med liv og fysiske fællesskaber igen. Vi har spurgt en række elever, hvordan det er at være tilbage på skolen, og hvordan det er at være her for første gang.


”Alt er bedre, når man er tilbage fysisk”

Solen skinner, og skolegården summer af liv i spisefrikvarteret. På en bænk sidder Anine, Klara, Ane-Kirstine og Isabella fra 3.l, og de nyder at være tilbage på skolen. ”Det er så dejligt, at vi endelig rigtigt er sammen og kan nyde hinandens selskab og sidde ude i gården og spise sammen i pauserne,” siger Isabella. De andre er helt enige, og Klara tilføjer: ”Det bedste ved at være tilbage er at se hinanden. Alt er bedre, når man er tilbage fysisk. Nu er vi 3.g’ere, så vi vil udnytte gymnasietiden og nyde, at vi har hinanden.”

Også fagligt kan eleverne mærke, at de får mere ud af det fysiske fremmøde: ”Der er meget mere energi både i frikvarteret og i timerne, og man lærer meget mere,” forklarer Anine.


Fra venstre: Isabella, Ane-Kirstine, Klara og Anine fra 3.l

Skal lave en masse ting sammen i klassen

Sophie fra 3.n er helt enig i, at der er store fordele ved den fysiske undervisning: ”Man får hurtigere og nemmere feedback fra lærerne, når man er her fysisk, og det fungerer meget bedre ansigt til ansigt. Virtuelt var det svært at skelne mellem skole og fritid, og det kunne godt blive lidt ensomt,” siger hun.

Ligesom pigerne fra 3.l vil hun sørge for at udnytte sit sidste år på Katedralskolen fuldt ud: ”3.g er vores sidste år, så jeg vil sørge for at deltage i en masse sociale begivenheder og lave en masse ting sammen i klassen, nu hvor vi endelig kan samles igen.”

Sophie fra 3.n
Sophie fra 3.n

En rigtig god velkomst

Mens 3.g’erne nyder at være tilbage på skolen, er livet på Aarhus Katedralskole først lige begyndt for 1.g’erne.

Shahin og Thea fra 1.g7 fortæller, at de har fået en rigtig god start på gymnasietilværelsen: ”Det har været rigtig hyggeligt at starte på skolen, og man har følt sig meget velkommen, ” siger Shahin. ”Vores klasse har et godt fællesskab, og alle snakker med alle. Det fungerer rigtig godt,” mener hun.

Thea er helt enig og synes, at der bliver taget rigtig god hånd om de nye elever. ”Jeg har glædet mig meget til fællesskabsfølelsen i gymnasiet. Jeg har gået på efterskole de sidste to år, så det er fedt at mærke, at der også er et rigtig stærkt fællesskab her i gymnasiet,” siger hun.  


Fra venstre: Shahin og Thea fra 1.g7

Har allerede et godt klassefællesskab

Klassekammeraterne Anton, Simon og Asbjørn kan også hurtigt blive enige om, at de har fået en god start. Anton beskriver, at de allerede har en rigtig god klasse med et godt sammenhold, og det er Simon enig i: ”Man lærer hurtigt folk at kende på tværs af klasser og årgange,” siger han.

Asbjørn mener også, at det har været ret nemt at starte: ”Jeg synes, at skolen har gjort meget for, at man hurtigt får gode relationer i klassen,” siger han. De glæder sig alle til at lære en masse nye at kende og til at komme godt i gang med hverdagens skolegang, undervisning og lektier – og gymnasiefesterne.


Fra venstre: Asbjørn, Simon og Anton fra 1.g7