10 elever uddannet som klimadebattører

10 elever fra Katedralskolen er nu blevet uddannet som klimadebattører fra Demokratiskolen. Her har de lært, hvordan man skærper sine holdninger og debatterer dem – både i avisspalterne, på de sociale medier og i det offentlige rum. Samtidig har de fået vigtig viden om, hvordan mekanismerne fungerer i den offentlige debat. Kursusforløbet har bestået af oplæg, inspiration og praktiske øvelser, der har gjort eleverne super skarpe til at debattere klima og bæredygtighed. Demokratiskolen er et samarbejde mellem Information, Aarhus Kommune og Dokk1. Information har stået for demokratiundervisningen, Aarhus Kommune kom med spændende klimainput, og Dokk1 lagde lokaler til.

Billede af elever til klimadebat
Foto: Tobias Nicolai 

Eleverne blev udfordret til at tænke over egne holdninger

Forløbet kulminerede mandag den 15. november, hvor eleverne skulle debattere fremtidens klimaløsninger på Dokk1. Her diskuterede de blandt andet, om det offentlige bør indføre vegetarmad, og om unge under 18 skal have stemmeret, når klimaet er på dagsordenen, da det er de unge, der kommer til at leve med konsekvenserne.

Maja Birch Jørgensen fra 2.l var en af de elever, som deltog. ”Jeg meldte mig til demokratiskolen, fordi klima er en vigtig sag for mig,” fortæller hun. ”Jeg går også meget op i politik, og derfor kunne jeg godt tænke mig at lære en masse om forskellige måder at debattere på.”

Heldigvis levede forløbet op til Majas forventninger, og hun har fået en masse ny viden med hjem fra forløbet på Demokratiskolen. ”Jeg har lært mange forskellige debatteknikker og fået et indblik i, hvornår man skal bruge dem. Der har været fokus på klima, så jeg er blevet udfordret til at tænke over mine egne holdninger. Jeg er også blevet mere opmærksom på, hvilke løsninger der hører til problematikkerne.”

Billede af Maja
Foto: Tobias Nicolai 

Ny viden er brugbar både på skolen og i den offentlige debat

Informations demokratiundervisning har også fokus på, hvilke retoriske greb der er mest hensigtsmæssige at bruge, afhængigt af hvilken platform man formidler sit budskab på. Og det er vigtigt at vide, når man skal indgå i den offentlige debat, mener Maja: ”Det vigtigste, jeg har lært, er nok, hvornår man skal bruge hvilke debatteknikker, og hvilket sprog, der hører med. Der er nemlig forskel på at debattere i en avis og på nettet, ” forklarer hun.

Og netop de værktøjer er nogle, som Maja vil bruge fremover til at deltage i den offentlige debat: ”Jeg er blevet mere selvsikker i forhold til at debattere, både mundtligt og skriftligt. Nu tør jeg godt at skrive læserbreve og sende dem ind.” Hun har også fået mere mod på at tale i større forsamlinger efter at have deltaget i debatten på Dokk1, hvor der var et stort publikum. Og det kan komme hende til gode i hverdagen på Katedralskolen, for eksempel til klassefremlæggelser, mener hun.

Maja og resten af Katedralskolens nyudklækkede klimadebattører er nu klædt godt på til at komme med vigtige indspark om klima og bæredygtighed både i undervisningen på Katedralskolen og i den offentlige debat.

Billede af debat på Dokk1
Foto: Tobias Nicolai